101 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.08.2019
Ορφέας | Main Feed

Μουσικά ρεπορτάζ

Δώρα Παπαδοπούλου

Ένα κόκκινο λαμπατέρ σε ένα μικρό τραπέζι και ένας καναπές σε ένα σκοτεινό δωμάτιο.   Μία λάμπα που φωτίζει μια γωνιά ενός μπαρ από την άλλη. Μεταφερόμαστε αρκετά χρόνια πίσω, τρεις δεκαετίες και βάλε, κάπου ανάμεσα στο 1960 και το 1975.  Μία γυναίκα, δύο άντρες, μία ερμηνεύτρια, δύο ηθοποιοί. Σε αυτό το σκηνικό, έρωτας, πάθη, χωρισμός, αμαρτίες και ιστορίες, κοινές και ανθρώπινες έσμιξαν με τη μουσική και τα τραγούδια. Η Φωτεινή Δάρρα τραγούδησε τη Δευτέρα, στις 29 του Νοέμβρη στο θέατρο Παλλάς, σε μία μουσική παράσταση με τίτλο «Του έρωτα και της αμαρτίας», βασισμένη σε μία ιδέα του Γιώργου Τσάμπρα. Εκεί βρέθηκα κι εγώ, εκ μέρους του Ορφέα, που ήταν και χορηγός επικοινωνίας της βραδιάς.
Πρώτη φορά στο Παλλάς, σε ένα σχεδόν γεμάτο θέατρο και για δύο περίπου ώρες, η ερμηνεύτρια τραγούδησε για τον έρωτα και την αγάπη, το χωρισμό και την αμαρτία, σε μία παράσταση ιδιαίτερη, της οποίας η ίδια, μαζί με το Δημήτρη Παπαδημητρίου είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια. Ιδιαίτερη, διότι, μέσα από ένα concept που δε σπανίζει στα καλλιτεχνικά δρώμενα και που συναντάμε τόσο συχνά και εκεί όσο και στην ίδια τη ζωή μας, προσέγγισε τραγούδια άγνωστα και τραγούδια ξεχασμένα.
Το ξεκίνημα αισθητικά όμορφο και μουσικά, σχεδόν αναμενόμενο. Από τα ηχεία ακουγόταν το «Φεύγα», ένα τραγούδι του Δημήτρη Παπαδημητρίου σε στίχους του Γιώργου Κορδέλλα, ενώ το διάφανο video wall, πίσω από το σκηνικό και μπροστά από την ορχήστρα έδειχνε, μία ειδικά για την περίσταση σκηνοθετική άποψη του τραγουδιού. Μία σχέση που φθάνει στο τέλος, ο αναπόφευκτος χωρισμός, η φυγή και ένα ραδιοφωνικό ζάπινγκ ανάμεσα στα τραγούδια του Πλέσσα που αγαπήθηκαν κάποτε πολύ με τη φωνή της Τζένης Βάνου, στάθηκαν η αφορμή για την επιστροφή στο παρόν, με την είσοδο της ερμηνεύτριας στη σκηνή.
Το ελαφρολαϊκό τραγούδι, μέσα από τις τζαζ προεκτάσεις του, τη δεκαπενταετία 60 – 75, αποτέλεσε ένα είδος που έγραψε τη δική του ξεχωριστή διαδρομή και είχε αναμφίβολα ως έναν από τους βασικούς πρωταγωνιστές του το Μίμη Πλέσσα. Άρωμα από μουσικές και τραγούδια του Πλέσσα, που γνωρίσαμε τότε από τη Τζένη Βάνου, τη Γιοβάννα, τη Ζωή Κουρούκλη και άλλες ερμηνεύτριες είχε το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης. Δεν έλειψαν, ωστόσο και λαϊκά και άλλα τραγούδια πολλών συνθετών που χαρακτήρισαν με τον τρόπο τους εκείνα τα χρόνια.  «Από σένα αρχίζουν όλα» (μουσική: Μίμης Πλέσσας, στίχοι: Κώστας Πρετεντέρης / πρώτη εκτέλεση: Γιοβάννα), «Σκλάβα (Παιδί μου παράξενο)» (μουσική: Γιώργος Μουζάκης, στίχοι: Γιώργος Γιαννακόπουλος / πρώτη εκτέλεση: Τζένη Βάνου), «Η αγάπη μας» (μουσική: Μίμης Πλέσσας, στίχοι: Κώστας Πρετεντέρης / πρώτη εκτέλεση: Γιοβάννα),  «Αναμάρτητος» (μουσική: Μίμης Πλέσσας, στίχοι: Ηλίας Λυμπερόπουλος / πρώτη εκτέλεση: Τζένη Βάνου), «Ιστορία μου αμαρτία μου» (μουσική: Γiώργος Μανισαλής, στίχοι: Κώστας Ψυχογιός / πρώτη εκτέλεση: Ρίτα Σακελλαρίου) είναι μόνο μερικά από τα τραγούδια που ακούστηκαν.
Με αυτό το τελευταίο τραγούδι που τραγούδησε κάποτε πολύ χαρακτηριστικά η Ρίτα Σακελλαρίου, έκλεισε το πρώτο μέρος της παράστασης με τους θεατές να μπαίνουν εύκολα στον πειρασμό να σιγοτραγουδήσουν. Μετά από το καθιερωμένο ολιγόλεπτο διάλειμμα, η έναρξη του δεύτερου μέρους δεν είχε χρώμα ελληνικό, ωστόσο είχε άρωμα της ίδιας εποχής. Ακούστηκαν τα τραγούδια «That’s all right with me», «Just hold me», «Begin the Beguine (Cole Porter)».
Για να επιστρέψουμε λίγο μετά ξανά στο ελληνικό ρεπερτόριο, με τραγούδια περισσότερο γνωστά και να καταλήξουμε με τη ζωντανή μετουσίωση του ραδιοφωνικού ζάπινγκ της αρχής. «Αν σ΄αρνηθώ αγάπη μου» (μουσική: Μίμης Πλέσσας, στίχοι: Δανάη, Στέλλα Γκρέκα / πρώτη εκτέλεση: Κώστας Χατζής) σε μία ομολογουμένως εντυπωσιακή ερμηνεία, «Σ’αγαπώ (Η αγάπη αυτή με πεθαίνει)» (μουσική: Νίκος Μαμαγκάκης, στίχοι: Νίκος Φώσκολος / πρώτη εκτέλεση: Τζένη Βάνου), «Ξύπνα αγάπη μου» (μουσική, στίχοι: Κώστας Γιαννίδης / πρώτη εκτέλεση: Τζένη Βάνου), «Aγόρι μου» (μουσική: Μίμης Πλέσσας, στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος / πρώτη εκτέλεση: Τζένη Βάνου), «Δεν υπάρχει ευτυχία» (μουσική: Γιώργος Κατσαρός, στίχοι: Πυθαγόρας / πρώτη εκτέλεση: Λίτσα Διαμάντη),
«Σε βλέπω στο ποτήρι μου» (μουσική: Μίμης Πλέσσας, στίχοι: Ηλίας Λυμπερόπουλος / πρώτη εκτέλεση: Τζένη Βάνου). Με αυτό το τελευταίο, «χορωδιακά» και εν μέσω θερμών χειροκροτημάτων, έπεσε οριστικά η αυλαία της παράστασης.


Η Φωτεινή Δάρρα θεωρείται μία καλλιτέχνης εξαιρετικών φωνητικών ικανοτήτων και εντυπωσιακής σκηνικής παρουσίας. Αυτή την άποψη δεν έχασε την ευκαιρία να την επιβεβαιώσει για άλλη μία φορά. Το αρχικό τρακ γρήγορα έδωσε τη θέση του στην άνεση πάνω στη σκηνή και είναι σίγουρα μία καλλιτέχνης που έχει τον τρόπο να πρωταγωνιστεί ουσιαστικά και τυπικά, με τον τρόπο που κινείται και τον τρόπο που τραγουδά. Οι ερμηνείες της ήταν εξαιρετικά δυνατές, αν και σε κάποιες περιπτώσεις οφείλω να πω ότι άγγιξαν τα όρια της υπερβολής, στις ήδη αρκετά υπερβολικές ενορχηστρώσεις των τραγουδιών. Όμως, κράτησε το ενδιαφέρον ψηλά με ένα ρεπερτόριο δύσκολο, διότι περιείχε στο μεγαλύτερο μέρος του τραγούδια λιγότερο ή και καθόλου γνωστά, ή τραγούδια θαμμένα στη λήθη του χρόνου, πράγμα αρκετά σπάνιο για live events που φροντίζουν πάντα να γέρνουν προς την πλευρά των πολυακουσμένων τραγουδιών. Δε δίστασε να αναμετρηθεί με δύσκολα τραγούδια, τραγούδια που σπάνια ακούγονται στις μέρες μας, αν και θα έπρεπε, τραγούδια που σχεδόν κανείς δεν επανεκτέλεσε και λίγοι καλλιτέχνες θα τα πουν στα live τους. Νομίζω πως το αποτέλεσμα ήταν αντάξιο της προσδοκίας της καλλιτέχνιδας. Φάουλ ωστόσο, ήταν η μη ονομαστική παρουσίαση των επί σκηνής συντελεστών.
Ανάμεσα στο κοινό διακρίναμε το Μίμη Πλέσσα με τη σύζυγό του, το Λευτέρη Παπαδόπουλο, τη Γιοβάννα, το Δημήτρη Παπαδημητρίου και το Γιώργο Τσάμπρα που είχε και την ιδέα της παράστασης. Η σκηνοθεσία της παράστασης ήταν της Φρόσως Λύτρα, οι φωτισμοί του Γιώργου Τέλλου.

Φωτογραφίες: Studio Panoulis
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Ο καιρός σκουλήκιασε.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

26/8/1943 Γεννήθηκε ο τραγουδιστής Δάκης (Βρασίδας Χαραλαμπίδης)
27/8/1997 Πέθανε στην Αθήνα η τραγουδίστρια Σωτηρία Μπέλλου
27/8/2005 Έφυγε από τη ζωή ο συνθέτης Γιώργος Μουζάκης

ΤΥΧΑΙΑ TAGS